Rīga, 14.marts, LETA. Latvijas mediju reklāmas tirgus 2022.gadā sasniedza 84,4 miljonus eiro, kas ir par 11,8% vairāk nekā gadu iepriekš, liecina Latvijas Reklāmas asociācija (LRA) apkopotā informācija.
Tostarp televīzijas reklāmas tirgus 2022.gadā bija 32,55 miljonu eiro apmērā, interneta reklāmu tirgus - 21,421 miljona eiro apmērā, radio reklāmu tirgus - 13,111 miljonu eiro apmērā, vides reklāmu tirgus - 12,701 miljona eiro apmērā, reklāma žurnālos - 2,881 miljona eiro apmērā, laikrakstos - 1,432 miljonu eiro apmērā, bet reklāmas tirgus kino - 287 996 eiro apmērā.
Asociācijā norāda, ka pērn reklāmas tirgu visvairāk ietekmēja Krievijas karadarbība Ukrainā, resursu izmaksu pieaugums un kopējais inflācijas kāpums. Tāpat, kad Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) nolēma aizliegt Latvijā raidīt Krievijā reģistrētos televīzijas kanālus, radās apstākļi, kuru ietekmē strauji samazinājās reklāmai pieejamo televīzijas kanālu skaits un raidlaiks.
"Faktiski televīzijas reklāmas tirgū dramatiski samazinājās arī konkurence televīzijas kanālu vidū," norāda LRA. Strauji samazinoties reklāmai pieejamo kanālu skaitam, bet saglabājoties augstam pieprasījumam, radās televīzijas raidlaika deficīts, tādējādi būtiski pieauga televīzijas reklāmas kontakta cena. Kopumā televīzijas reklāmu tirgū 2022.gadā bija minimāls pieaugums - par 0,1%.
Tāpat asociācija atzīmē, ka kara apstākļu ietekmē daudzi reklāmdevēji pārskatīja iepriekš plānotās kampaņas, kas bija ieplānotas krievvalodīgajos medijos, tādējādi samazinājās reklāmas apmēri krievvalodīgajā presē - žurnālos un laikrakstos. Lai arī žurnālu reklāmas segmenta apjoms kopumā pērn samazinājās par 5%, bet laikrakstu - par 8,2%, vadošo latviski rakstošo žurnālu izdevniecību žurnālos bija vērojams reklāmas apmēru pieaugums par 10%, savukārt dienas laikrakstu kategorijā pieaugums bija par 15%.
Ja neskaita kino reklāmas pieaugumu 2,4 reizes, ko var skaidrot ar nozares atgūšanos pēc pandēmijas ietekmē aizvērtajiem kinoteātriem, lielākais pieaugums pagājušajā gadā bija vides un radio reklāmas segmentos - attiecīgi par 34,9% un 33,6%, atzīmē asociācijā.
Tāpat asociācijā norāda, ka interneta reklāmas segments pērn bija pieaugums par 12,7%.
Latvijas Reklāmas asociācija ir sabiedriska organizācija, kurā ir apvienojušies mediji, reklāmas aģentūras, tostarp mediju, radošās un pilna spektra aģentūras, reklāmdevēji un pētījumu uzņēmumi. Asociācija reģistrēta 1994.gadā.